Så här beställer du

Minifolder_nomade_bild2

Vad roligt att du vill beställa, så här gör du:

  • Maila christine(a)utsi.se för prisuppgift och beräknad leveranstid för din vara, skicka gärna med foto och mått
  • När du bestämt dig, mailar du en order till christine(a)utsi.se
  • Jag hör alltid av mig strax innan jag börjar med din order,
    fram tills dess går det bra att avboka den.
  • När din produkt är färdig, får du ett foto av den och en faktura,
    att betala innan leverans.
  • Varan skickas med Posten rek brev, då varan är försäkrad och endast kan hämtas ut mot uppvisande av legitimation, kunden betalar frakten.
  • Vid beställning av lagervara:
    Jag fotar varan från alla vinklar, och skickar till kunden, för att kunden ska få se varan. Det är kundens ansvar att titta noga på fotona och ställa relevanta frågor om mått, material osv, saker som känns särskilt viktiga för dig. Jag besvarar alla frågor och berättar givetvis allt jag kommer på därutöver. Detta är viktigt för att undvika onödiga fraktkostnader.
    Skulle varan inte motsvara kundens förväntningar går det bra att returnera varan, oanvänd, i samma skick som den kom.
    Villkor, returnera varan inom 10 dagar, och hör av er så fort som möjligt, via mail eller telefon. Även vid retur betalar kunden för frakten. Vid en retur återbetalas dina pengar, exklusive frakt så snart varan är åter hos mig.
  • Vid unik order, typ måttbeställd väska:
    Produkten ska stämma överens med kundens skriftliga order, gör den det finns ingen möjlighet för retur. Inget öppet köp på måttbeställda produkter.
  • Reklamation
    med reklamation avses att varan är defekt, eller inte håller måttet vid användning.
    Här följer två exempel, på solklara fall för reklamation.
    -En uppkommen skada under frakt, som inte syns på fotot.
    Fraktansvaret ligger på den firma vi valt för frakt,
    kontakten sköts av den som tecknat avtalet, dvs jag.
    Returnera därför varan och ta kontakt med mig
    så fort som möjligt, senast inom 10 dagar.
    -En dragkedja som krånglar efter två månader.
    Tag kontakt så fort problemet uppkommit,skicka sedan varan till mig för påseende.
    Om problemet bedöms falla under reklamation står jag för åtgärdande, samt frakt.
  • Reparation
    om t ex en väska använts flitigt, en tid kan problem uppstå på grund av slitage.
    Då kan jag vara behjälplig vid en reparation.
    I detta fall står kunden för kostnaden och frakt.
  • Viktig information om hantverk
    I hantverkets natur ligger att det är tillverkat för hand, detta borgar ofta för en högre kvalitet än motsvarande fabrikstillverkad vara. Men, det innebär också att varan ”bär spår av handen”, till skillnad från den fabrikstillverkade varan, där den ena är den andra lik. Exempel på detta kan vara,
    -Det handgarvade renskinnet, här kan det finnas små hål eller ärr från korm, skinnet kan även variera i kulör, glans och kvalitet från ren till ren.
    Givetvis väljer jag de finaste skinn jag kan, och skräddar av de bästa bitarna, men jämför man med ett maskingarvat skinn blir skillnaderna väskor emellan uppenbar. I gengäld får man ett ekologiskt, handgjort, lokalproducerat renskinn, fritt från krom  och andra kemikalier.
    -Måttavvikelser, inom ramen för godtagbara måttavvikelser ligger någon mm, detta kan bero på att renskinnet är olika tjockt, töjbart eller helt enkelt handens ofullkomlighet.
    Utöver dessa exempel finns det så klart många fler, exemplen finns här för att ge en bild av vad hantverk innebär.
  • Skötselråd
    Alla produkter behöver underhållas, tag reda på hur just din vara ska skötas, här följer några exempel.
    -Skinnväskor ska smörjas in ofta, aktas för vatten och olja, vilket kan ge fläckar. Använd lämplig skinnsmorning, gärna ekologisk.
    -Bellingskor ska förvaras svalt, i varmt och torrt klimat torkar skinnet och skorna krymper och blir sköra.
    -Ull, skinn och päls kan må bra av att frysas in emellanåt, för att undvika angrepp från skadedjur.